torsdag 7 april 2011

Stjärnan

Det var Maggan. Gunnel, Kerstin och jag - och bara en enda dator idag!

Vi undersökte hur Facebooks bildhantering fungerar.
Hur man gör ett album, vad en "taggning" är och hur man delar med sig av bilder till andra och skillnaden mellan loggfoton och andra foton och hur man sparar ner en bild

Vi kollade också hur det kan komma sig att bilder "kan" komma att dyka upp någon annanstans via Googles bildsökning.

Jag visade lite hur jag gör denna blogg, hur bilden kommer på plats, hur man förhandsgranskar osv.

Dessutom visade jag "siten/hemsidan" runt mitt bildarbete på låg och mellanstadiet. Jag påbörjade den för två år sen. Ett år innan jag skulle gå i pension...
          BMBild.
Min absolut bästa tid som lärare!! Jag blir så lycklig när jag ser vad vi gjorde - och inser att jag verkligen VILL slutföra arbetet med hemsidan.

Till kaffet bjöd Maggan  på goda bullar som hon  bakade med barnbarnet Nico i måndags.
Efter kaffe och en hel del prat om skolor och lärare, så scannade vi en bild från 1952 då Kerstin gick på Stockholm Stads Handelsmellanskola i Klara.
Det visade sig också att Gunnel gått på samma skola ett par år tidigare!!

Kerstin, som hitintills bara använt scannern som kopiator, vill nu komma igång med att scanna bilder.
Det är nog bättre för barn och barnbarn att ha bilderna digitalt än i kartonger och album.

Kanske blir det rent utav en blogg?  Det vore verkligen kul att se "Tusenskönan på Nalen" plus lite andra bilder på "nummerflickan" och skönheten Kerstin!
(Den enda tjejen bland alla killarna är - Kerstin!)




Onsdag den 13 april är det öppet hus här hos mig kl 17-22 för "Tanternas it"-deltagarna och de andra vännerna som brukar komma på min födelsedag. Det blir mat, kaffe - och den vanliga kolatårtan såklart!
Vi får se om vi orkar träffas även torsdag den 14 april...
...............................................................................

PS
Bordet, som Margareta la ut på Blocket förra veckan, är nu sålt!!

Hurra!

...............................................................................

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar